Kategorie
Odszkodowania Wypadek przy pracy

Odszkodowanie za wypadek przy pracy

Jeśli w Twoim miejscu pracy doszło do wypadku, warto zgłosić to do pracodawcy bądź organu nadzorczego w celu otrzymania odszkodowania. W tym artykule dowiesz się, czy należy Ci się zadośćuczynienie za wypadek przy pracy i jak się o nie ubiegać.

Co uznaje się za wypadek przy pracy?

Wypadek przy pracy to nagłe zdarzenie, w wyniku którego pracownik wykonujący obowiązki służbowe doznał szkody na zdrowiu. Terminem wypadku przy pracy określa się wszystkie incydenty wywołane przyczyną zewnętrzną powodujące uraz bądź śmierć.

Za wypadek przy pracy uznaje się:

  • incydenty, do których dochodzi w trakcie wykonywania pracy, szkolenia bądź w czasie podróży służbowej
  • zajścia mające miejsce w czasie realizacji zadań zleconych przez działające u pracodawcy organizacje związkowe
  • niefortunne zdarzenia, podczas których pracownik wykonywał polecenia przełożonych
  • wypadki w trakcie wykonywania czynności na rzecz pracodawcy (również te, w których nie było odgórnego polecenia).

Wypadkami przy pracy są również incydenty pozornie niezwiązane z powszechnie rozumianym terminem pracy. Należą do nich m. in. kolizje, do których dochodzi podczas zawodowego uprawiania sportu, pełnienia mandatu posła lub senatora, odbywania stażu oraz podczas wykonywania czynności duchownych.

Jak ubiegać się o zadośćuczynienie z tytułu wypadku przy pracy?

Zadośćuczynienie z tytułu wypadku obowiązuje zarówno przy wykonywaniu pracy na podstawie umowy o pracę, jaki i również przy umowach o świadczenie usług, zlecenie, agencyjnych oraz w trakcie odbywania stażu. Poszkodowany pracownik powinien za pośrednictwem pracodawcy zgłosić wypadek do ZUS-u bądź innego organu nadzorczego. W dokumentach dołączonych do wniosku powinny znajdować się protokół wypadku, zaświadczenie o stanie zdrowia (OL-9) oraz ewentualna dokumentacja medyczna bądź prawomocny wyrok sądu.

Jakie świadczenia można otrzymać z tytułu wypadku w miejscu pracy?

W zależności od rodzaju i charakteru wypadku świadczenia związane z rekompensatą finansową mogą przybierać różne formy.

Do podstawowych odszkodowań za wypadek przy pracy należą:

  • świadczenie rehabilitacyjne
  • zasiłek chorobowy
  • zasiłek wyrównawczy
  • jednorazowe odszkodowanie od ZUS-u
  • renta z tytułu niezdolności do pracy
  • odszkodowanie od pracodawcy.

Oprócz osoby poszkodowanej, o zadośćuczynienie z tytułu wypadku może również ubiegać się rodzina pracownika, który poniósł śmierć podczas pełnienia obowiązków służbowych. W tym przypadku najbliżsi ofiary mogą otrzymać jednorazowe odszkodowanie od ZUS-u, rentę rodzinną bądź dodatek do renty rodzinnej.